Kort
nadat HM Jacob van Heemskerck in mei 1940 in Engeland is aangekomen, volgt een
bijzondere opdracht: van 2 tot 11 juni 1940 escorteert het schip de kruiser HM
Sumatra, waarmee prinses Juliana met haar dochters Irene en Beatrix naar
Halifax wordt gebracht. Deze twee lichte kruisers waren daar snel genoeg voor. Ze
vertrokken vanuit Milford Haven. Op internet is gemakkelijk een – zo te zien
behoorlijk bewerkte – foto te vinden van de aankomst van Juliana in Halifax.
Ik
herinner me niet hierover ooit in de familie iets te hebben gehoord, ik kom het
tegen als ik in de Alexanderkazerne in Den Haag opzoek waarvoor de schepen waar
mijn ooms in de oorlog op voeren, werden ingezet. Hadden ze thuis in Gorcum ook
maar enig idee? Vermoedelijk niet. In de staat van dienst van Gerrit staat wel
dat hij op 10 mei naar Engeland vertrok en daar op 12 mei aankwam, maar de
tocht naar Halifax komt er niet op voor. Toch was hij in die tijd op dat schip gestationeerd.
Onderweg
naar Halifax raakte de Heemskerck 40 uur lang de Sumatra ‘kwijt’. Het schip had
nog geen gyrokompas, het was tenslotte nog niet volledig afgebouwd toen het in
grote haast in gebruik werd genomen. Uiteindelijk vonden ze de Sumatra terug en
kwamen de schepen samen aan op hun bestemming. Daar kwam Juliana met de
prinsesjes afscheid nemen op de Heemskerck.
In
Halifax wordt dan toch eindelijk een gyrokompas gemonteerd. De Heemskerck
vertrekt op 25 juni weer naar Engeland en komt op 4 juli in Portsmouth aan.
Daar wordt de Heemskerck omgebouwd tot luchtverdedigingskruiser. Eind januari
1941 volgen proefvaarten en oefeningen. Vanaf februari 1941 begeleidt de Heemskerck convooien in (vooral) de Ierse Zee. Tot Japan op 7 december 1941 Pearl Harbor aanvalt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten