In de staat van dienst van Gerrit staat, dat hij het
Oorlogsherinneringskruis kreeg met de gesp ‘Krijg ter Zee 1940-1945’ en de gesp
‘Java Zee 1941-1942’. Die gesp kreeg je vast niet door te laat te komen voor de
slag in de Javazee, wat ik eerder over de Heemskerck schreef. Hoe zit dat?
Nu maar meteen een degelijke bron geraadpleegd: Ph. M.
Bosschers driedelige ‘De Koninklijke Marine in de Tweede Wereldoorlog’, uit
1986. In deel 2 en 3 staat informatie over het verloop en de nasleep van de slag, die zo
desastreus eindigde. De Heemskerck vertrekt op 25 februari 1942 uit Trincomalee
met munitie voor de Britse schepen. Onderweg volgt een concrete order: naar
Tjilatjap. In de nacht van 1 op 2 maart zijn ze daar nog 12 uur vandaan.
In de dagen daarvoor is hevig gevochten om Japan te beletten
met een invasievloot van 30 transportschepen op Java te landen. Begin 1942 is ABDACOM
gevormd: American British Dutch Australian Command onder Britse leiding.
Gezamenlijke oefeningen zijn niet aan de orde, ze moeten meteen aan de bak. Begin
februari vormt ABDACOM een Striking Force onder schout-bij-nacht Karel Doorman,
die onder de Nederlandse vlootvoogd Helfrich valt. Vanaf 20 februari is de
Striking Force actief rond Java. Japan blijkt sterk en heeft luchtoverwicht. Op
26 februari is duidelijk dat Japan aan land wil gaan op Oost Java.
uitsnede kaart Indische archipel, Bosscher deel 2, pagina 354
Doormans doel is de Japanse transportvloot. Maar waar zit
die vloot? Bovendien heeft hij luchtsteun nodig om Japan aan te kunnen. Die
vraagt Doorman herhaaldelijk, maar krijgt hij niet. In de nacht van 26 op 27
februari is Doorman op zoek naar de Japanners, maar vindt hij ze niet, mede
omdat verkenningsberichten niet of sterk vertraagd doorkomen. In de ochtend van
de 27e krijgt Doorman van Helfrich de order om aan te vallen. Rond
16.00 uur barst een gevecht los waarbij de Kortenaer en de Electra verloren
gaan; de Exeter raakt beschadigd en draait af. Andere schepen volgen, wat niet
de bedoeling is. Dat is het moment waarop Doorman seint: ‘All ships follow me’.
Zo weet hij de kruiserlinie te herstellen.
Intussen is de Japanse transportvloot om 17.00 uur verkend,
maar Doorman krijgt de locatie pas om 19.30 uur door. Hij probeert
waarschijnlijk, met of zonder informatie, tussen de transportvloot en de
landingslocatie te komen. Daarbij loopt de Jupiter op een (geallieerde) zeemijn.
Zijn eigen schip, HM De Ruyter, wordt rond 23.30 uur getroffen, vrijwel
tegelijk met de Java. Doorman gaat op 28 februari om 1.00 uur met zijn schip
ten onder. Waller, ‘second in command’, besluit kort daarna terug te trekken.
Een klein deel van de vloot was beschikbaar gehouden voor
een eventuele Japanse aanval op West Java. Die vijf schepen ontkomen naar
Ceylon. Vier Amerikaanse jagers bereiken via de straat van Bali het
Australische Fremantle. Maar zes andere geallieerde schepen gaan nog verloren:
de Evertsen, de Houston en de Perth in Straat Soenda – de route waarlangs ze naar
de Indische Oceaan willen ontsnappen –, de eerder beschadigde Exeter,
geëscorteerd door de Encounter en de Pope nog voordat ze Straat Soenda hebben
bereikt.
Doorman heeft achteraf veel kritiek gehad. Oók van Gerrit
Versluijs, vertelt zijn zoon. Gerrit vond dat Doorman had moeten wachten op
versterking van o.a. de Heemskerck. Doorman was het duidelijk met Gerrit eens
dat hij versterking nodig had, vooral in de vorm van tijdige inlichtingen en
luchtsteun. Maar die kreeg hij niet. Wel kreeg hij - van Helfrich - de niet mis te verstane
order om aan te vallen op de 27e, met schepen uit vier verschillende
landen, die nog nooit samen hadden geopereerd en die al verschillende dagen (en
nachten) actief waren in het gebied.
de Heemskerck in camouflagekleuren, maritiemdigitaal.nl
Waar blijft de Heemskerck? Die heeft in de nacht van 1 op 2 maart
de order gekregen om terug te keren. Volgens Bosscher wordt de kruiser op de
ochtend van 2 maart verkend door een Japans vliegtuig, waarna er 9
bommenwerpers verschijnen. Salvo’s van de Heemskerck hebben geen effect: de bommenwerpers
zitten te hoog. Maar de bommen hebben ook weinig effect: de Heemskerck weet ze
te ontwijken. Volgens Bosscher was het schip op 6 maart terug op Ceylon. Volgens
Gerrits zoon voer de Heemskerck daar via Australië heen. Dan moet de kruiser erg
snel geweest zijn, want op de heenweg had hij vier dagen nodig gehad om
Nederlands Indië te bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten