vrijdag 1 maart 2013

Eerste kind in oorlogstijd


Op 1 augustus 1941 krijgen Cor en Corrie Nieuwstad hun eerste kind: een zoon. Theodorus Jacobus Nieuwstad wordt genoemd naar zijn twee grootmoeders. In het fotoalbum van mijn ouders zit een foto waarop hij 9 maanden oud is. Dat staat achterop, in mijn moeders handschrift.


















Hennie en Jo de Grunt trouwen op 6 november 1940. Hun eerste kind wordt op 28 augustus 1941 geboren: Marinus (Rientje). Of de twee stellen in die tijd veel met elkaar optrokken, weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Hun levens lopen vrijwel parallel: trouwen, zwangerschap, eerste kind. Bovendien wonen Jo en Hennie op de Vissersdijk, dichtbij de ouders van mijn moeder.

Clazien Cornelissen trouwt iets later: op 15 april 1942, met Peter de Jongh. Zij hebben een sportzaak op de Langendijk en wonen dus vlakbij mijn ouders.

Kees en Koos Versluijs hebben nu drie kleinkinderen. In mei 1943 (als ze er eigenlijk al vier hebben, maar de nieuwste aanwinst wordt waarschijnlijk nog te kwetsbaar gevonden) gaan ze samen op de foto: Theo, Bep (van Gera) en Cees (van Frits). Opa Kees is dol op Theo. Hij komt vaak ‘s avonds nog even langs, op zijn pantoffels, vlak voor ‘spertijd’. 












Ook heel wat familieleden trouwen kort voor en in de oorlogsjaren, soms simpelweg omdat er een kind op komst is. Kees Versluijs jr. lijkt op 11 januari 1939 getrouwd te zijn met Sien van Malsen, want die datum staat in zijn trouwring. Jan Nieuwstad en Jenny van Arkel trouwen op 19 oktober 1940. Ze trekken in bij tante Anna Nieuwstad, de weduwe van David Nieuwstad (een oudere broer van Rienus sr.), in de Nieuwstad, een straat in Gorcum. Op 6 april 1941 krijgen ze daar een zoon: Rienus.

Theo Nieuwstad en Thea Kruis trouwen op 5 april 1944. Op 16 augustus 1942 hadden ze zich al verloofd. Rinus Nieuwstad jr. en Corrie Baks trouwen op 22 maart 1944 en krijgen op 28 september 1944, vlak voor de laatste oorlogswinter, een zoon. En zij noemen hem: Rinus. Ze gaan inwonen bij Rienus en Door, hoorde ik van hun dochter Thea, wat in die tijd een prima oplossing moet zijn geweest. Rienus jr. (van Jan dus) heeft een foto van opa Rienus met twee van zijn kleinzoons op schoot: links Theo en rechts hij zelf. De jongetjes schelen 4 maanden.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten