maandag 14 februari 2011

Cor, dochter van Kees en Koos

Op 14 mei 1913 wordt mijn moeder geboren: Cornelia Versluijs, met uij. Een geboortekaartje is er niet: dat was nog niet gebruikelijk in die tijd, en natuurlijk ook veel te duur. Wel staat de aankondiging in de plaatselijke krant:

 


Op de gezinskaart van van Cors opa, Gerrit, is het nog gewoon Versluis. Maar als zijn zoon Cornelis, geboren op 8 februari 1885, in 1908 trouwt en een ‘eigen’ kaart krijgt, maakt de gemeenteambtenaar er ‘Versluijs’ van. Cornelis Versluijs trouwt op 29 oktober 1908 in Veen met Jacoba van Rijswijk, daar geboren op 24 juni 1887. Ze krijgen samen 5 kinderen. Op 23 december 1908 een dochter: Gerardina (Gera, ook wel ‘zus’ genoemd). Dan volgen twee zoons: Frederik (Frits, 27 oktober 1909) en Gerrit (1 januari 1912). Daarna komt mijn moeder, Cornelia. Vier jaar later krijgt zij nog een broertje: Cornelis Jacobus (Keesje, 2 februari 1917).

Haar moeder komt uit een groot Brabants gezin. Van vaders kant is de familie kleiner: Gerrit Versluis en zijn vrouw Jannigje Verhoef hebben maar twee zoons: Cornelis en Bastiaan (van 11 juni 1886). Vermoedelijk heeft dat te maken met de gezondheid van Jannigje (opoe): zij had kraambenen.

Gerrit en Jannigje wonen in Kekem (Kedichem), aan de Linge. Hij is boerenknecht. In oktober 1906 verhuist hij met zijn gezin naar Gorcum. Het eerst vermelde adres is: AB Steeg B257 (de woningen waren toen nog per ‘kwartier’ genummerd). Op 4 september 1908 verhuizen ze naar de Tuinstraat D439. Na hun huwelijk wonen Kees en Koosje korte tijd in bij hun schoonouders aan de Tuinstraat, samen met hun dochtertje Gera. Op 16 juni 1909 vinden ze een eigen huis(je), vlak om de hoek, aan het Heerenlaantje D308.

Daar is mijn moeder geboren. Het gezin verhuist op 29 november 1915 naar de Visschersdijk A263. Mijn moeder is dan tweeëneenhalf jaar. Ze komen er naast opa en opoe Versluis te wonen, die al in mei 1913 naar de Visschersdijk trokken, het jaar waarin achter die straat de bouw van de Tinekeshoeve begon. Voor die tijd woonden Gerrit en Jannigje nog enkele jaren in de Keizerstraat A156.

referentiebeeld: op 30 april 1909 wordt prinses Juliana geboren. Dit is een foto van de Prinsessenfeesten ter gelegenheid van haar geboorte, genomen op de Visschersdijk (uit een album op internet van Kees van Baalen).







Bastiaan trouwt met Hendrika Lamberta van den Berg. Zij krijgen drie kinderen: Jannigje (12 november 1908), Adrianus (25 november 1909) en Johannes (16 mei 1920). Ik herinner me nog dat ik toen ik klein was wel eens met mijn moeder bij ‘ome Bas’ op bezoek ging, in de Dalemstraat. Dat moet begin jaren zestig zijn geweest. Van zijn vrouw kreeg ik twee schattige kop-en-schoteltjes. Eentje van wit porselein met bloemetjes, dat vond ik het mooiste. En eentje van rood hotelporselein. Kees en Koosje, mijn grootouders van moeders kant, waren toen al overleden. Gerrit en Jannigje ook.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten