dinsdag 8 maart 2011

Intussen in de Arkelstraat

Intussen is in de Arkelstraat in Gorinchem op 17 mei 1916 een jongetje geboren: Cornelis Laurens Nieuwstad. Cornelis is de derde zoon van Marinus Gerardus Nieuwstad (van 4 februari 1888) en Theodora Geertruida Elizabet Ran (van 29 april 1891). Zijn moeder, ‘Door’, is geboren in Willemstad, maar ze komt in 1904 vanuit Sleeuwijk naar Gorcum. Rienus en Door trouwen op 27 maart 1913. Hun trouwfoto vond ik op internet dankzij Jan Nieuwstad, een ver familielid van een mij onbekende ‘Rotterdamse tak’ met daarin zelfs een spekslager uit Crooswijk. Die Rotterdamse wijk ken ik goed, maar de spekslager was nieuw voor mij.





















Op 7 november 1913 wordt de oudste zoon van Rienus en Door geboren: Arnoldus Jan Johannes. Op 27 februari 1915 volgt nummer twee: Jan Marinus Gerardus. Hem herinner ik me goed, voor mij was hij oom Jan. Dan dus Cornelis, mijn vader. Op de foto hieronder de trotse vader met zijn drie zoons. Mijn vader, Cor Nieuwstad, is de kleinste.














Zoon vier is Theodorus David Jan, mijn oom Theo, geboren op 16 februari 1920. Dan komt oom Rinus: Marinus Gerardus junior, op 14 juni 1921. Tot slot krijgen Rienus en Door dan tóch nog een meisje. Op 30 april 1930 wordt Elisabeth Catharina Maria Cornelia geboren. Tante Betsie. Ik heb haar nooit gekend, maar wel haar naam gekregen. Ze is 23 jaar geworden.

In september 1919 verhuist het gezin Nieuwstad naar de Boerenstraat, en in 1925 laten ze samen met ene Huiser een dubbele woning bouwen aan de W. de Vries Robbéweg 12, naast de Joodse begraafplaats en iets buiten de stadsmuren. Ze hebben het duidelijk heel wat beter dan de familie Versluijs.

'Ingediende biljetten' voor de aanbesteding vond ik in het digitale krantenarchief van de Gorinchemse kranten op internet. Op 2 januari 1925 worden ze gepubliceerd op pagina 2 van het Nieuwsblad voor Gorinchem en omstreken. Met het voordeligste aanbod komen de heren Nieuwstad en Huiser uit op maximaal 25.000 gulden voor de bouw van twee woningen. Althans: dat begrijp ik eruit. De grond hadden ze kennelijk al eerder gekocht. Hoeveel die heeft gekost, weet ik niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten