donderdag 17 maart 2011

Koninklijk bezoek met hoedje

Op 10 september 1919 kwam de Koninklijke familie naar de landbouwtentoonstelling Buiten de Waterpoort in Gorcum. Mijn moeder, 6 jaar oud, ging met haar moeder naar het Eind om te kijken. Naar de Koninklijke familie, wel te verstaan. De stoet reed via het Eind, langs de Gorcumse Lingehaven, naar het tentoonstellingsterrein Buiten de Waterpoort aan de Merwede, waar de koningin een 'défilé der prijskoeien' gepresenteerd krijgt.








foto Fb Oud Gorinchem, geplaatst door Willy Ermstrang



Het was een snikhete dag. De mensen stonden rijen dik, als haringen in een ton. Ze werden in bedwang gehouden door politie te paard. Kleine Cor huilde van angst voor die grote paardenbenen vlak voor haar neus. Het bankje dat Rika van restaurant Merwezicht kwam brengen om op te staan, bood geen soelaas. Ze had nu de konten en de staarten in beeld. Koos probeert haar stil te krijgen: ‘Ssst, stil toch kind, schaam je je niet? Straks hoort de koningin je nog!’ En ja hoor, daar had je ze. Prins Hendrik sliep zowat, onder zijn steek in een veel te warm pak. Willemien was in het wit en droeg een hoed als een slagschip. Het hoedje van de kleine prinses Juliana maakte alle narigheid goed: het was wit, met plissé afwerking. En de kleine Cor had thuis  precies zo’n hoedje, in het geel.









Op de foto van het koninklijk bezoek, uit de Nieuwe Gorcumsche Courant van 3 november 2004, ontbreekt helaas het prinsesje. Van mijn moeder heb ik helemaal geen kinderfoto’s. De enige die er ooit was, schijnt naar haar jongste broer en zijn vrouw te zijn gegaan. ‘Keesje’- voor mij ‘oom Kees’ - zal er ook wel op gestaan hebben. 
           
De tentoonstelling duurde zes dagen en werd gehouden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw. Zou mijn overgrootvader de tentoonstelling hebben bezocht? Samen met meneer Du Croo? Of zat dat er niet in voor een boerenarbeider in die tijd?

Het digitale archief van de Gorinchemse kranten is een schatkamer. Ik vind erin terug dat Christiaan Du Croo voorzitter was van de commissie rundvee (Nieuwe Gorinchemse Courant 3 juli 1919). Hij was dus een van de organisatoren. ‘Fransje’ van de Tinekeshoeve, volbloed hokkeling, kreeg een eervolle vermelding op de fokveedag die tijdens de tentoonstelling werd gehouden.

Ik stel me voor dat mijn overgrootvader Fransje naar het tentoonstellingsterrein heeft gebracht, door de feestelijke toegangspoort die op 3 december 1976 in het Nieuwsblad voor Gorinchem en omstreken staat afgebeeld in een artikel over Buiten de Waterpoort. Gerrit Versluijs hoefde niet in het woordenboek op te zoeken wat een hokkeling was, maar kon het je zo vertellen: een eenjarig kalf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten